Trykk for flere produkter.
Ingen produkter ble funnet.

Behandling av overflate under vannlinjen

Epoksy brukes under vannlinjen fordi epoksy kan produsere en vanntett overflate. Med rett behandling blir båtbunnen beskyttet mot plastpest og korrosjon (stål, aluminium). En plastbåt får en tett bunn, noe som gjør båten lettere. På denne måten sparer du drivstoff. 

De IJssel Coatings har to produktgrupper egnet for bruk under vannlinjen:

1. Variopox er løsemiddelfri epoksy for reparasjon - fyll hull, porer og lime, laminere med glassfiber og sparkle (min. 15 C døgnet rundt).

2. IJmopox er en løsemiddelbasert epoksymaling som beskytter - skaper en tett overflate med tett epoksyprimer (min. 3 C døgnet rundt).

Trinn 1 - forberedelse

- La båten stå på land og tørke ut, det kan ta opptil 6 uker. I mellomtiden kan overflaten enten blåses, males eller skrapes for å fjerne alt dårlig materiale. Høytrykksvask, helst med lunkent vann en gang daglig i en uke. Mål fuktighet før og etter med en Tramex Skipper Plus, fuktighetsmåler til leie / solgt av De IJssel Coatings. Tanken med vasking er å suge ut glykol som dannes i plasten, dvs. det som til slutt fører til plastpest. Hvis fuktighetsmåling ikke går i riktig retning, kan du velge å slipe dypere eller høvle bort gelcoaten. Vask og mål fuktigheten på nytt. Til slutt har glykol / skadelige stoffer / fuktighet blitt ekstrahert, og så kan man starte epoksybehandling. 

- Man kan også velge å være pragmatisk og ignorere fuktighetsmåling. En gammel båt (bygget før midten av nittitallet) har Ortho-polyesterkvalitet. Disse skrogene har uunngåelig fuktighet i plasten. Hvis du ikke ser tegn på plastpest (kratere, hull, skader, stinkende skader) så kan du slipe grovt (P80-120) og starte epoksybehandling. Man har da skapt en tettere bunn, men plastpest kan fortsatt bli avslørt etter tid (umiddelbart eller etter 20 år). De fleste velger dette alternativet, fordi det første alternativet betyr mye mer arbeid. 

En båtbunn består av enten glassfiberarmert polyester eller stål eller aluminium. Utenpå disse materialene finner du gelcoat, gammel epoksyprimer og sparkel, eller bare gammel bunnstoff. Hvis du har en stål / aluminium båt, bør du nå gå tilbake til overflatebehandlinger og velge stål / aluminium. For de av dere som har en plastbåt, fortsett å studere denne siden.

Etter sandblåsing, sliping og / eller skraping kan du nå vurdere tilstanden til overflaten. Alt som sitter løs skal fjernes, alle porer og hulrom som skal sandblåses eller skrapes/freses ut. Når du er ferdig, skal alt føles solid. Nå er det på tide å vaske bunnen med vann med høytrykksvask og skrubbe med M 4605 (ph-nøytraliserende sjampo). Vannet vil ikke bli sugd inn i materialet fordi båten er på land - bare en overflate som er nedsunket i vann kan absorbere vann på grunn av osmotisk trykk. 

Trinn 2 - Forbehandling

- Slip og tørk med Double Coat Avfetting (P80-120-180, valgfritt kornstørrelse etter behov, desto grovere papir desto mer friksjon og bedre adhesjon)

- Beregn hvor stor overflate skal behandles (m2), for å beregne forbruk.

GRP

Hvis gelcoaten er slipt bort, består overflaten av GRP, dvs. glassfiberforsterket polyester. Hvis GRP har kratere og porer, bør disse fylles med Variopox Injeksjon. Slip overskuddet slik at kun porene er fylt. 

Ujevne overflater

Uregelmessigheter kan bare fylles hvis du arbeider i et innemiljø (dvs. minst 15 C døgnet rundt). Variopox Finishing Filler er en epoksysparkel som er tett nok til å bli brukt under vannlinjen, men ulempen med epoksysparkel er at det kreves varme for å herde. Bruk så lite sparkel som mulig, tykke sparkellag har dårlig holdbarhet i forhold til tykke lag med epoksymaling. Sparkel inneholder fyllstoffer slik at du vil fylle så lite som mulig. 

Trinn 3 - Epoksybehandling

- Du har nå en vasket, mattet og avfettet gelcoat. Noen overflater kan ha blitt sparklet. Og hvis du ikke har gelcoat, har du malt Variopox Injeksjon på en sandblåst glassfiberoverflate. Nå er det på tide å begynne å bygge opp et primerlag med IJmopox HB Coating.

- IJmopox HB Coating er langt den mest effektive epoksymalingen på markedet. Andre farger (f.eks. Hempel og International) har lavt tørr innhold (liten andel epoksy i malingen), mens HB Coating har omtrent dobbelt så høyt tørt innhold.

- Båter som er typisk eldre enn 1995 skal males med 0,55 l / m2. Hvis gelcoaten er helt fjernet bruker du 0,7 l / m2. Mer moderne båter i iso-polyester 0,4 l / m2, og helt nye båter i iso-polyester 0,3 l / m2. Antall lag har ingen betydning, det viktigste er at riktig mengde maling brukes (basert på totalarealet av bunnoverflaten). F. eks 20 m2 x 0,55 = 11 liter = 3 stk 4 l-sett IJmopox HB Coating. HB står for High Build. Det har derfor et høyt tørrinnhold (mer epoksy og mindre løsningsmiddel). Med HB sparer du tid og penger fordi du trenger å kjøpe mindre mengde maling og male færre lag enn konvensjonelle epoksymalinger. I tillegg inneholder HB ikke akseleratorer eller hurtige herdemidler slik at HB danner en sterkere og tettere overflate ettersom konvensjonell epoksy blir sprø. En annen fordel med HB er at det herder så lenge temperaturen forblir over 3 C, og det lar deg male 1 lag per dag. Du trenger ikke å male flere lag samme dag for å lykkes. HB er tilgjengelig i hvit, svart og grå. Hvis du ikke skal bruke en bunnmaling på toppen av HB, bør du velge svart HB da det eldes godt. Hvit og grå epoksy over tid blir stygg (siden epoksy aldri inneholder UV-beskyttelse, hvit / grå gulner), men slike estetiske endringer kan selvsagt justeres ved forsiktig sliping av overflaten annenhvert år.

Trinn 4 - Bunnmaling

For å motvirke fouling av alger og kalk, etc., kan det være hensiktsmessig å bruke såkalt Anti-Fouling (bunnmaling). Påfør 2 lag etter at siste lag "HB" har herdet i 6-12 timer, i dette intervallet limer bunnfargen godt til "HB".

Enkel bunnbehandling hvor overflaten er i god stand
  • Slip av gammel bunnmaling til du kommer ned til gelcoat eller gammel epoksymaling
  • La skroget tørke og mål fuktigheten
  • Slip overflaten med P120 og tørk av med Avfetting.
  • Påfør 0,55 l / m2 med IJmopox HB Coating, (ca. 3-4 lag)

 

Se også hvert enkelt produktark for å se nøyaktig hva som gjelder for hvert enkelt produkt. 

Meny

Innstillinger

QR-kode

Opprett en konto for å lagre favoritter.

Logg inn